sos umami

Sos umami

No to dzisiaj przepis na sos umami, którym mogłabym polać całe swoje życie. I cóż za życie pełne smaku by to było!

A tak na serio, to sos umami z masła orzechowego, płatków drożdżowych i sosu sojowego towarzyszy mi już od tak dawna, że połączenie tych 3 ukochanych składników wydaje mi się oczywiste. Jednak już dawno temu nauczyłam się, że nic nie warto brać za pewnik, więc dzisiaj podzielę się z Wami tym moim uniwersalnym przyprawiaczem jedzenia.

Swoją drogą wszystkie 3 składniki z osobna wymieniam w swoim wpisie “Jak dodać smaku roślinnym potrawom”, więc nic dziwnego, że ich kombo robi taką dobrą robotę.

Z czym dobrze pasuje sos umami?

  • na zimno i na ciepło jako omasta do strączków: od bobu, przez groszek po ciecierzycę. Dodaj jeszcze trochę zieleniny (kolendry lub szczypiorku, prażone nasiona i skrop cytryną, a nie wiem, kto takich strączków odmówi)
  • na ciepło jako sos do makaronów azjatyckich (dorzuć tyko podsmażone warzywa z tofu i mamy gotowy ekspresowy posiłek)
  • na zimno do sałatek i miksów z patelni

Jeśli nadal nie jesteście przekonani, pozwólcie, że przytoczę swoją pacjentkę, z którą pracowałam jakiś czas temu. Pod koniec wystawionej na Facebooku opinii pisze tak:

Konsultacje z Dianą pozwoliły mi zrobić małą rewolucję, która wyszła naturalnie, na podstawie wskazówek, a nie sztywnego narzucania co mam jeść. (…) Do tego wszystkiego Diana jest niezwykle sympatyczna, empatyczna, wyrozumiała, nie jest zafiksowana na punkcie sylwetki, opiera wiedzę na badaniach, nie demonizuje niezdrowego jedzenia i promuje zdrowy rozsądek i po prostu ZDROWIE. Gdyby tego było mało, mój chłopak stwierdził, że nawet gdyby z mojej diety nic nie wyszło, to i tak opłacało się pójść na konsultacje, aby dostać przepis na sos z masła orzechowego i sosu sojowego, za który należy się nagroda Nobla dla Diany 

O właściwościach płatków drożdżowych:

Płatki drożdżowe oprócz wspaniałego smaku mają sporo dodatkowych benefitów zdrowotnych, o których pisałam już kiedyś na swoim Instagramie:

View this post on Instagram

Ostatnio uświadomiłam sobie niesamowity fakt na temat płatków drożdżowych, który sprawił, że jeszcze chętniej sypię je gdzie się da 🤯 . 💘 Dlatego z okazji Walentynek opowiem Wam dlaczego warto pokochać płatki drożdżowe 💘 . 💪 Wiecie, że 2 łyżki płatków drożdżowych (15g) zawierają tyle samo białka, co w połowie puszki ciecierzycy, połowie kostki tofu lub szklance mleka sojowego? 🤯🤯🤯 I jest to białko zawierające cały niezbędny komplet aminokwasów. No ja zawsze wiedziałam, że płatki drożdżowe mają białko, ale jakoś nigdy nie uświadomiłam sobie, że ta przyprawa może być faktycznym, praktycznym i liczącym się źródłem białka w codziennej diecie. . 💅 Płatki drożdżowe po angielsku nazywają się "nutritional yeast", co można przetłumaczyć na "odżywcze drożdże". I to bardzo adekwatna nazwa, bo faktycznie zawierają bardzo duże ilości witamin z grupy B i przez to mogą wspierać kondycję skóry, włosów i paznokci. *Uwaga! Nie zawierają witaminy B12! W USA płatki drożdżowe są wzbogacane w B12 i dlatego są uważane za wartościowe źródło, ale w Polsce się tak nie dzieje! . 🛡️ Mają silne działanie antyoksydacyjne, więc będą pomoce u osób z chorobami autoimmunologicznymi, ale też np. u kobiet z PCOS. . 🤧 Wspierają układ odpornościowy i mogą przyczynić się do rzadszych infekcji GDO, a te jeśli już się przydarzą, mogą trwać krócej niż bez pomocy płatków. . 📉 Pomagają obniżyć cholesterol (ze względu na zawartość beta-glukanów). . Jak używać płatków drożdżowych? Chodźcie na moje stories, to Wam pokażę 😁 #platkidrozdzowe #zdrowadieta #nutritionalyeast #przyprawy #przypraważycia #serzziemniaka

A post shared by Diana Szumilas-Kogut (@dianaszumilas) on

Sos umami

Porcje

2

Przygotowanie

5

min.
Gotowanie

3

min.
Kaloryczność

130

kcal

Cały przepis pozwala na przygotowanie 2 porcji sosu. Kaloryczność 1 porcji uwzględnia wszystkie poniższe składniki w wymienionych ilościach. *1 porcja samego sosu wnosi 10g białka.

Składniki

  • duża łyżka masła orzechowego (25 g)

  • 1 łyżka sosu sojowego

  • 2 łyżki płatków drożdżowych (25 g)

  • 2-5 łyżek wody (20-70 g)

Sposób przygotowania

  • Sos na ciepło – bardziej kremowy w smaku
  • Wszystkie składniki i 70g wody zagotuj w rondlu i gotuj na małym ogniu 2-3 minuty.
  • Po tym czasie zblenduj sos, żeby uzyskać maksymalnie kremową i gładką konsystencję.
  • Sos na zimno – bardziej charakterny w smaku
  • Wszystkie składniki i około 20-30g chłodnej wody zblenduj w małym pojemniku.
  • Jeśli obawiasz się, że Twój blender jest za duży na małą ilość sosu, użyj ciepłej wody i całość wymieszaj dokładnie widelcem lub trzepaczką przez 2-3 minuty.
  • Moja propozycja podania
  • Ugotuj paczkę bobu (ok. 450g), odsącz. Jeśli masz ochotę możesz bób obrać, ale można go też zjeść z łupinkami.
  • Bób wymieszaj z sosem, dodaj kolendrę (jeśli nie lubisz kolendry, użyj szczypiorku), skrop sokiem z limonki lub cytryny.
  • Całość przed podaniem posyp gorącymi, sprażonymi nasionami (sezamem lub pestkami dyni).

Okiem dietetyka

  • Ten posiłek składa się głównie z produktów niskoprzetworzonych, ma sporo wartości odżywczych i dobry stosunek kaloryczności do nasycenia – jedz go intuicyjnie (bez potrzeby ograniczania ilości) i przyrządzaj tak często, jak masz na to ochotę.
  • 1 porcja z tego przepisu będzie dobrym źródłem białka oraz tłuszczu.
  • W zastosowaniu jako główny posiłek – warto go uzupełnić o produkt pełnoziarnisty (np. brązowy makaron lub kaszę), białkowy (np. tofu lub bób) i warzywa (np. podany z boku brokuł).

Zastanawiasz się skąd dlaczego udzielam takich, a nie innych porad? Przeczytaj “Przewodnik o blogu” i poznaj zasady, które są fundamentem zamieszczanych przeze mnie przepisów i komentarzy “okiem dietetyka”.



Wariacja na temat sosu umami (z wykorzystaniem masła migdałowego) i dowód, że ten sos towarzyszy mi od dawna:

Spodobał Ci się przepis “Sos umami”? Przeglądnij w takim razie jeszcze inne pomysły na zdrowe i roślinne sosy:

Roślinny sos pieczarkowo-śmietankowy

Roślinny sos pieczarkowo-śmietankowy jest przepyszny, sycący i w przeciwieństwie do klasycznego sosu pieczarkowego- zapewnia bardzo solidną porcję warzyw.

Najprostsze pesto pomidorowe

Przedstawiam Wam moje ostatnie uzależnienie: przepyszne, intensywne w smaku i śmiesznie proste do zrobienia pesto pomidorowe.

Alternatywa dla majonezu

Jak sprawić, że omasta do sałatek z tłustej i zamulającej stanie się odżywcza i wartościowa? Już Wam mówię.

Wegański sos serowy

Próbowałam kilku przepisów na sery wegańskie, ale żaden mi nie smakował. Na szczęście zrobiłam wegański sos a’la serowy z ziemniaka. Wyszedł szałowy.

Wegańska piccata

O istnieniu czegoś takiego, jak sos piccata dowiedziałam się zaledwie kilka dni temu. Na tyle mnie zafascynował, że przekopałam się przez masę przepisów w…

Na zdrowie i smacznego,

Diana

Komentarze

  1. Przepis zapisany, muszę koniecznie spróbować! 🙂

Dodaj komentarz