krakersy lniane

Krakersy lniane dwuskładnikowe

Dzisiaj przepis na przekąskę, która oczarowała mnie swoją prostotą. Oto fantastyczne, idealnie chrupiące krakersy lniane, które są wykonane jedynie z siemienia lnianego i wody.

Siemię lniane jest jednym z moich ulubionych polskich produktów i prawdziwym superfood. Zawiera dużo kwasów omega-3 i przez to jest niezastąpiony w diecie wegan.

Dzisiejszy przepis może nie jest idealnym sposobem na codzienne przemycanie tego składnika do diety, ponieważ warto wiedzieć, że nasiona lnu (a raczej tłuszcze w nich zawarte) są bardzo podatne na wysoką temperaturę i światło słoneczne. (Na szczęście łatwo je przemycimy w ZIELONYM SMOOTHIE).

Za to ten przepis to fantastyczny sposób na przygotowanie zdrowej przekąski, opartej o minimalną ilość składników i produkty nieprzetworzone. Do tego jest oczywiście fantastyczny dla osób na diecie bezglutenowej.

Lniane krakersy sprawdzają się same, jako przekąska, ale także jako “nośnik” hummusu i innych past oraz jako chrupiący dodatek do sałatek.

Krakersy lniane dwuskładnikowe

Porcje

10

Przygotwanie

15

min.
Gotowanie

25

min.
Kalorie

90

kcal

Te krakersy są bardzo chrupiące, proste w wykonaniu. Mogą stanowić fajny dodatek do past i hummusów lub przekąskę na imprezę.

Składniki

  • 1 szklanka zmielonego siemienia lnianego

  • 1/2 szklanki wody

  • 1/2 łyżeczka soli

  • inne dodatki: przyprawy (czarnuszka, papryka wędzona), inne ziarna (słonecznik,  pestki dyni, mak)

Sposób przygotowania

  • Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni.
  • W młynku do kawy mielimy siemię lniane na drobny miał. Jeśli nie mamy młynka, można użyć gotowego zmielonego siemienia lnianego.
  • W misce mieszamy siemię lniane, wodę, sól i ewentualne dodatki. Na zdjęciach jest akurat wersja minimalistyczna, jedynie z dodatkową łyżką czarnuszki.
  • Masę wykładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Następnie za pomocą łyżki lub (najlepiej) sylikonowej patki, rozkładamy ją równomiernie tak, aby grubość “ciasta” wynosiła ok. 2-3mm. Staramy się przy tym masę lekko dociskać do blaszki tak, żeby była zbita.
  • Placek z siemienia lnianego nacinamy nożem tak, aby powstały krakersy o regularnym kształcie.
  • Krakersy pieczemy ok. 20-25 minut. Im cieńsze krakersy zrobicie, tym krócej będą się piec. Dlatego zachowajcie czujność i sprawdzajcie je w piekarniku, żeby ich przez przypadek nie spalić (co dokładnie zrobiłam ze swoją pierwszą partią).
  • Po upieczeniu krakersów studzimy je przez chwilę przy otwartych drzwiczkach piekarnika. Następnie delikatnie kruszymy je na pojedyncze kawałki, wzdłuż wcześniej zrobionych nacięć.

Okiem dietetyka

  • Te krakersy składają się głównie z produktów niskoprzetworzonych, mają sporo wartości odżywczych, ale mają też sporo kalorii w małej porcji. Używaj ich głównie jako dodatek do posiłku lub jako przekąska, ale ze sporą rozwagą.
  • 1 porcja z tego przepisu będzie dobrym źródłem zdrowych tłuszczów w Twoim posiłku.

Zastanawiasz się skąd dlaczego udzielam takich, a nie innych porad? Przeczytaj “Przewodnik o blogu” i poznaj zasady, które są fundamentem zamieszczanych przeze mnie przepisów i komentarzy “okiem dietetyka”.


Smacznego!

Diana

Komentarze

  1. Słyszałam już jakiś czas temu o krakersach lnianych, ale jeszcze ich nie robiłam. Chyba pora przejść się do sklepu po mielony len!

    • Nareszcie je zrobiłam! Dodałam papryki wędzonej i dużo pieprzu, wyszły przepyszne, choć nie tak piękne, jak na zdjęciach (ale na pewno kiedyś dojdę do wprawy). Dziękuję za ten przepis <3

  2. Jakie fajne i jakie proste!
    Staram się co dzień pamiętać o porcji siemienia, ale zawsze rozdrabniam w młynku, kiedyś mi bowiem powiedziano, że trzeba mielić na bieżąco, bo inaczej traci wartości.. U Ciebie na zdjęciu ostatnim widzę cały słoik – chyba zmielonego siemienia? Czy można przechowywać “z grubsza” rozdrobnione siemię? Musi być np. w lodówce?

    • W słoiku jest akurat całe siemię lniane 🙂 Ja rozwiązuję to tak – mielę hurtem 1-2 razy na tydzień i takie zmielone trzymam zamknięte w słoiku w lodówce 🙂 Takie zwykłe, nienaruszone trzymam poza lodówką.

  3. Ja dodaję jeszcze sezam i płatki drożdżowe i krakersy wychodzą z serowym posmakiem 🙂
    Uwielbiam takie proste przepisy!

  4. Czy mogę użyć mąki lnianej do zrobienia tych krakersów?

  5. Zrobiłam. Są pyszne 😀 Ciasto rozwałkowałam.

  6. A czy można użyć po prostu całych nasion? W sumie po namoczeniu ten glutek je skleja, a nie mam ani młynka, ani mielonych akurat 🙂

Dodaj komentarz